مقاربة أوّلية للإصدارات النقدية لدور ضرب السكة في “ليبيا” في العصر الوسيط المتقدم

By Abdelhamid Fenina (FSHST, University of Tunis)

https://fst.academia.edu/AbdelhamidFenina

إنّ الدراسات التي أنجزتها على مدى سنوات عديدة حول بعض دور سكّ النقود بإفريقية (العبّاسية، المهديّة، مجّانة)، بالاعتماد على مراوحة بين الشواهد النمّية والمصادر المكتوبة، بيّنت لي أهمّية مواصلة الاشتغال على هذا المبحث، لما يمكن أن يتيحه لي من الاسهام في معرفة بعض الجوانب من تاريخ مدن بلاد المغرب الإسلامي. فالسكة كما هو معلوم تمكّننا من ضبط كرونولوجي دقيق لسير الأحداث، وبالتالي من الخوض في بعض المسائل التاريخية وتسليط الضوء على بعض الإشكاليات التي لازالت قائمة

في بحثنا هذا سوف نسعى، في مقاربة أوّليّة، إلى التطرّق إلى موضوع الإصدارات النقديّة لدور ضرب السكة ب”ليبيا” في العصر الوسيط المتقدّم في أبعادها النمّية والتاريخيّة؛ وبالتحديد خلال الفترة الممتدّة بين الفتوحات العربيّة ونهاية فترة الخلافة الفاطميّة. ذلك أنه خلال رصدنا لمختلف الإصدارات النقديّة “الليبيّة” أدركنا بسرعة أن الموضوع لم يحظ بعد، على حدّ علمنا، بدراسة شاملة تمتدّ على حيّز زمني طويل المدى، مما قد يساهم في إعادة قراءة بعض الأحداث التاريخيّة وتقديم الإضافة العلمية. ذلك أنّه غالبا ما يقع تناول الإصدارات النقديّة القليلة لدور الضرب “الليبيّة” الموّزعة على هذا المجال الجغرافي المترامي الأطراف بين إفريقية ومصر في إطار إصدارات إحدى الدولتين بحسب تمدّد نفوذهما السياسي وتقلّصه. هذه المقاربة المنهجيّة، التي تبدو مبرّرة، لا تسمح في واقع الأمر بتسليط الضوء بشكل مركّز على هذه المنطقة بالذات من المغرب الإسلامي، والتي لا يبدو أنّ لها تسميّة موّحدة تشمل أقاليمها الثلاث التاريخيّة. وهو ما سنحاول تلافيه من خلال رصد، في العنصر الأوّل من المداخلة، مختلف الإصدارات النقديّة التي سكّت، لا شك في سياق تاريخي معيّن، في هذا المجال الجغرافي. ثمّ، في العنصر الموالي، نتناول بالدرس بعض الإشكاليات التاريخية التي أمكننا النظر فيها بالاعتماد على الشواهد النمّية

A preliminary approach to the money issuance: minting places in early medieval “Libya”.

The studies that I have carried out over many years on some of the Ifrīqiyan coinage places (El Abbassia, Mahdia, Medjana). Alterning between numismatics evidence and written sources, it showed me the importance of continuing to work on this topic, allowing me to contribute to understand better some aspects of the history of the cities in the Islamic Maghreb.

The coin, as is well known, enables us to control accurately the chronological course of events, and thus to delve into some historical issues and highlight some of the problems that still exist. 

In this research, we will seek, in a preliminary approach, to address the issue of money issuance in the places where they minted sekka (coins) in early medieval “Libya”, specifically during the period between the Arab conquests and the end of the Fatimid Caliphate period. This is because during our monitoring of the various of these practices, we quickly realized that the subject had not yet received, as far as we know, a comprehensive study that spans a long-term space and might contribute to a re-reading of some historical events and the provision of scientific addition.

This is because the few sites carrying out sekka and distributed over this vast geographical area between Ifrīqiya and Egypt often fall within the framework of the money issuance of one of the two countries, according to the expansion and contraction of their political influence. This methodological approach, which seems justified, does not allow, in fact, to shed light in a focused manner on this particular region of the Islamic Maghreb, which does not seem to have a unified name covering its three historical regions. 

This is what we will try to avoid by inventorying, in the first element of the talk, the various coinages that were minted, no doubt in a specific historical context, in this geographical area. Then, in the next section, we study some historical problems that we were able to look into based on numismatic evidence.

(English: Inas Bubtana — University of Benghazi)



Citer ce billet
inasbubtana (2023, 28 avril). مقاربة أوّلية للإصدارات النقدية لدور ضرب السكة في “ليبيا” في العصر الوسيط المتقدم. LibMed. Consulté le 22 mai 2024, à l’adresse https://doi.org/10.58079/qvsg

Vous aimerez aussi...

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.

Rechercher dans OpenEdition Search

Vous allez être redirigé vers OpenEdition Search